James Aldridge
(Kent, Groot Brittanië, 1971)
James Aldridge behaalde zijn bachelor in Fine Art (Painting) op de Manchester Metropolitan University (1990-93) en zijn master in Fine Art (Painting) op de Royal College of Art in London (1993-95). Momenteel woont en werkt hij in Småland in Zweden midden in de bossen:
"Mijn relatie met natuur is voor mij altijd belangrijk geweest. Er is een aantrekkingskracht die ik niet aan mijzelf kan uitleggen. Ik woon er en toch blijf ik een buitenstaander. Het heeft iets mysterieus."
Het werk van Aldridge vindt zijn inspiratie in natuurhistorische veldgidsen, landschappen uit de Renaissance, aquarellen van John James Audubon en heavy metal-muziek. De schilderijen vormen samen een wereld van iconografie en complexe interacties. Deze autonome, beeldende talen spreken normaliter niet met elkaar, maar samengebracht in de schilderijen, vormen ze een gesprek dat uitnodigt tot verdieping. In die verdieping, laat een steeds veranderende wereld zich onthullen.
"Ik onderzoek hoeveel decoratie een beeld aankan, voordat het eraan ten onder gaat. Representaties van de natuur, zoals afbeeldingen van vogels, staan vaak symbool voor meer dan slechts een weerspiegeling van de realiteit. Zo vormen deze elementen een uitdagende, mysterieuze aanwezigheid op het schilderij. Ik ben benieuwd hoe ik deze elementen, niet in chaos, maar in harmonie met elkaar kan verbinden."
James Aldridge ter gelegenheid van zijn tentoonstellingsboek As Above So Below, uitgegeven door Galerie Christian Ouwens.
Three (2023, VERKOCHT)
80 x 120 cm
Acryl en inkt op canvas
“Ik woon midden in de bossen in een erg afgelegen gebied. Mijn relatie met de natuur is voor mij altijd belangrijk geweest. Er is een aantrekkingskracht die ik niet aan mijzelf kan uitleggen. Ik woon er en toch blijf ik een buitenstaander. Het heeft iets mysterieus.”
James Aldridge
Eye and claw (2023)
175 cm x 152 cm
Acryl en inkt op linnen
Het panoramische schilderij, Cold Mouth Prayer, schilderde Aldridge in opdracht voor het restaurant van Tate Modern in Londen. Het 10 meter lange werk is beïnvloed door onder andere 19-eeuws Frans behang, beelden uit de natuur en iconografie uit de extreme heavy metal. Door de combinatie van decoratieve bloemen en kraaien die rook uitademen, ontstaat er een landschap van mysterie met een duistere ondertoon.
JAMES ALDRIDGE: COLD MOUTH PRAYER
Shriek (2023)
140 x 120 cm
Acryl en inkt op linnen
“Het Zweedse landschap is melancholisch. Je voelt waar de folklore vandaan komt en op welke manieren de natuur met die verhalen verbonden is. De aanwezigheid van een spiritueel, religieus geloof, ook al heb ik dat zelf niet. Met mijn werk, probeer ik iets te vatten, dat in wezen niet te begrijpen valt.”
James Aldridge
Levitate (2023)
200 x 200 cm
Acryl en inkt op linnen
“Mijn interesse ligt in het concept van het geloof en hoe dit zich manifesteert in beelden en illustraties. Ik probeer in mijn beelden te geloven als ik ze maak. Op die manier krijgt ieder onderdeel van het schilderij een fysieke lading en een eigen karakter. Dat is precies waar ik op zoek naar ben. Het is niet een verhaal, maar een psychologische ruimte en het gevoel of de atmosfeer die daar van af straalt.”
James Aldridge
Object (2023)
120 x 100 cm
Acryl en inkt op canvas