Unieke editie balpentekeningen van illustratrice Annemarie van Haeringen!

Ik ontdekte de illustraties van Annemarie van Haeringen door mijn vriendschap met Adriaan van Dis. Samen maakten we het boekje Een beetje gek, ik hield me bezig met de vormgeving en Adriaan verzamelde acht korte verhalen die zich toespitsten op de menselijke psyche en diens eigenaardigheden.

Rond die zelfde tijd kwam Adriaan’s nieuwe roman Naar zachtheid en een warm omhelzen uit, waarvoor van Haeringen de illustratie van het omslag maakte. Ik zag het en was met stomheid geslagen. In deze illustratie gebruikt Van Haeringen enkel en alleen een blauwe balpen. Door het feit dat zij zich dit ogenschijnlijk alledaagse schrijfwaar tot het uiterste meester heeft gemaakt, is het werk gekenmerkt door een geheel eigen beeldtaal. Zonder twijfel, te herkennen als een werk van Van Haeringen.

De illustratie van Naar zachtheid en een warm omhelzen raakte me. In het diepe blauw van de balpen ontvouwt zich een donkere nacht die koud en eindeloos lijkt. Maar de halen van diezelfde blauwe balpen creëren ook een vertrouwd ritme. Van Haeringen lijkt het papier te bespelen met de pen, haar meest loyale instrument. In de golvende en cirkelende blauwe lijnen kan de toeschouwer ronddwalen. En opeens is de nacht niet meer koud en eindeloos, maar een eeuwig onderkomen.

Wie de galerie al langer volgt, kent mijn geschiedenis en voorliefde voor illustratie. Het zal diegenen dan ook niet verbazen dat ik na mijn kennismaking met het werk van Van Haeringen, besloot dat het een plek moest krijgen in de galerie. Tot mijn grote plezier kon ook Annemarie van Haeringen zich hier in vinden. Ze klom letterlijk in de pen en maakte speciaal voor de galerie een gelimiteerde oplage van 25 diepblauwe nachten. Net zo als voor het omslag van Naar zachtheid en een warm omhelzen. Zowel Annemarie van Haeringen als Adriaan van Dis hebben voor ieder exemplaar een echtheidscertificaat ondertekend.