Tentoonstellingen

“Met zijn afstudeercollectie Smoke brak hij vrijwel direct door. Maarten Baas lijkt een nonchalante ontwerper die maar wat aanrommelt, maar blijkt heel gericht vorm te geven. Hij vaart op zijn intuïtie en waardeert bovenal de schoonheid van het onvolmaakte en het onverwachte. ” (Peter van Kester)

Clay Dining Chair

Ieder exemplaar is uniek,
met de hand gemaakt.
Afmetingen: 41 x 50 x 78 cm
Zithoogte 46 cm
Te verkrijgen in: geel, rood, oranje, blauw, groen, bruin, wit en zwart (kleurverzoeken op aanvraag)

Maarten Baas is een echte doener en ontwerpt met zijn handen. Voorbereidende schetsen maakt hij nauwelijks en ook de computer gebruikt hij weinig. Dus was het niet vreemd dat hij in 2006 meubels ging kleien, spontaan als een kind. Hij begon industriële klei aan te brengen op een metalen binnenkern die hij daarna kleurde en polijste. De collectie werd in felle kleuren uitgevoerd en omdat Baas geen mallen gebruikt, zijn het allemaal unieke stukken. Er ontstond een uitgebreide familie, compleet met ventilatoren, waarvan onderdelen zijn opgenomen in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Musée des Arts Decoratifs in Paris. Baas verzorgde ook speciale edities, onder meer voor Louis Vuitton and Berluti. Hij ontwierp in 2011 samen met Bertjan Pot en Walter van Beirendonck de collectie CLAY furniture specials. Toen de CLAY collectie 10 jaar bestond is er een serie uitgebracht van 2 bronzen modellen, gepatineerd en gepolijst en elk in een oplage van 10 exemplaren. Voor restaurant Mendini in het Groninger Museum ontwikkelde Baas stoelen, tafels en verlichting. Omdat deze stukken intensief worden gebruikt, zijn ze niet alleen aan de buitenkant gelakt, maar is de klei gepigmenteerd d.w.z. tot op de kern gekleurd. (Plain CLAY)

Clay Table with Drawer

Ieder exemplaar is uniek,
met de hand gemaakt.
Afmetingen: 30 x 40 x 80 cm
Te verkrijgen in: geel, rood, oranje, blauw, groen, bruin, wit en zwart (kleurverzoeken op aanvraag)

“Baas vernielt niet alleen meubels, hij maakt ze ook zelf, waarbij hij soms minder voor de hand liggende materialen gebruikt. De serie Clay bestaat, zoals de naam al doet vermoeden, uit meubilair van synthetische klei. Alle tafels, stoelen en banken in het MendiniRestaurant van het museum stammen uit die serie. In de tentoonstelling zijn kleien ventilatoren te zien, die Baas speciaal voor het museum maakte. Ze werken perfect, wat gezien het materiaal toch best opmerkelijk is. Clay maakt duidelijk dat vergankelijkheid een terugkerend thema is in Baas’ werk.” (Evert-Jan Pol)

Plain Clay Side Table

Ieder exemplaar is uniek,
met de hand gemaakt.
Afmetingen: Ø50 x 57 cm
Te verkrijgen in: Zwart, rood, blauw en groen
“Het leven is mooi zonder motto's.”
Maarten Baas
Tentoonstellingen

Three (2023, VERKOCHT)

80 x 120 cm
Acryl en inkt op canvas
“Ik woon midden in de bossen in een erg afgelegen gebied. Mijn relatie met de natuur is voor mij altijd belangrijk geweest. Er is een aantrekkingskracht die ik niet aan mijzelf kan uitleggen. Ik woon er en toch blijf ik een buitenstaander. Het heeft iets mysterieus.”
James Aldridge

Eye and claw (2023)

175 cm x 152 cm
Acryl en inkt op linnen

Het panoramische schilderij, Cold Mouth Prayer, schilderde Aldridge in opdracht voor het restaurant van Tate Modern in Londen. Het 10 meter lange werk is beïnvloed door onder andere 19-eeuws Frans behang, beelden uit de natuur en iconografie uit de extreme heavy metal. Door de combinatie van decoratieve bloemen en kraaien die rook uitademen, ontstaat er een landschap van mysterie met een duistere ondertoon.

JAMES ALDRIDGE: COLD MOUTH PRAYER

Shriek (2023)

140 x 120 cm
Acryl en inkt op linnen
“Het Zweedse landschap is melancholisch. Je voelt waar de folklore vandaan komt en op welke manieren de natuur met die verhalen verbonden is. De aanwezigheid van een spiritueel, religieus geloof, ook al heb ik dat zelf niet. Met mijn werk, probeer ik iets te vatten, dat in wezen niet te begrijpen valt.”
James Aldridge

Levitate (2023)

200 x 200 cm
Acryl en inkt op linnen
“Mijn interesse ligt in het concept van het geloof en hoe dit zich manifesteert in beelden en illustraties. Ik probeer in mijn beelden te geloven als ik ze maak. Op die manier krijgt ieder onderdeel van het schilderij een fysieke lading en een eigen karakter. Dat is precies waar ik op zoek naar ben. Het is niet een verhaal, maar een psychologische ruimte en het gevoel of de atmosfeer die daar van af straalt.”
James Aldridge

Object (2023)

120 x 100 cm
Acryl en inkt op canvas
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
IEDER EXEMPLAAR IS UNIEK

MET DE HAND GEMAAKT

Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
IEDER EXEMPLAAR IS UNIEK

MET DE HAND GEMAAKT

Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
IEDER EXEMPLAAR IS UNIEK

MET DE HAND GEMAAKT

Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
IEDER EXEMPLAAR IS UNIEK

MET DE HAND GEMAAKT

Tentoonstellingen
IEDER EXEMPLAAR IS UNIEK

MET DE HAND GEMAAKT

Tentoonstellingen

Voor uitzonderlijke maten of opdrachten, neemt u contact op met galerie@christianouwens.nl en wij reageren op zeer korte termijn.

De Zeespiegel is speciaal voor Christian Ouwens Galerie gemaakt, de oplage is 25.
Tentoonstellingen

Klik op de foto's voor meer!

Tentoonstellingen

Kamagurka werkt exclusief met Christian Ouwens Galerie aan beelden die zowel binnen als buiten een plaats verdienen.

Dit beeld, in de serie Luchttekeningen, heeft Kamagurka in een strikt gelimiteerde oplage van 7 gemaakt.

Naast deze oplage van 7 kan het beeld ook maximaal 3 keer op groot formaat uitgevoerd worden. Denk hierbij aan plaatsing in een tuin of openbare ruimte.

Voor uitzonderlijke maten of opdrachten, neemt u contact op met galerie@christianouwens.nl en wij reageren op zeer korte termijn.

Tentoonstellingen

Stoelen worden het meest belast op de achterpoten, die het gewicht van het bovenlichaam van de persoon op de stoel dragen. De ingenieur en ontwerper Jean Prouvé illustreerde dit eenvoudige inzicht in zijn kenmerkende design voor de Standard-stoel: voor de voorpoten volstaat staalbuis omdat ze relatief weinig worden belast, maar de achterpoten zijn gemaakt van dikke, holle profielen die de primaire belasting op de vloer overdragen.

Materiaal
ASA kunststof (met fijne structuur)
Gebogen staalplaat en staalbuis, met poedercoating (glad)

Prijs
vanaf 585,00
De Standard-stoel is verkrijgbaar met zitting en rugleuning in hout, of als het Standard SP-model in ASA-kunststof. Daarnaast is er de volledig houten Chaise Tout Bois, waarvan het ontwerp erg lijkt op dat van de Standard-stoel. Tijdens Wereldoorlog II reageerde Jean Prouvé op het beperkte aanbod aan metaal met een versie die volledig van fineer- en massief hout gemaakt was.